تبلیغات
فیلمهای هالیوود - دانلود مستقیم مستند مارادونا MARADONA
فیلمهای هالیوود

دانلود مستقیم مستند مارادونا MARADONA

جمعه 13 دی 1387

مستندی درباره ستاره آرژانتینی فوتبال یعنی مارادونا كه مورد احترام بزرگترین بازیكنان حال حاضر فوتبال جهان است.
كارگردان : Emir Kusturica
نویسنده : Emir Kusturica
تاریخ عرضه : 28 می 2008
ژانر : مستند

Director: Emir Kusturica
Writer: Emir Kusturica (writer)
Release Date: 28 May 2008 (France)
Genre: Documentary
Plot: A documentary on Argentinean soccer star Diego Maradona, regarded by many as the world's greatest modern player

                                                        

امیرحسین جلالی:این روزها كه تب سرخ ضد امپریالیستی آمریكای لاتین دوباره در بین جوانان عاصی و پر شر و شور دنیا بالا گرفته، از مارادونا گفتن و او را به اوج آسمان رساندن آنقدر همه‌گیر شده كه فیلمساز خوش‌فكر سرحالی چون «امیر كوشتوریتسا» را هم به فكر ساختن مستندی درباره اولین و آخرین اسطوره دنیای فوتبال انداخته است. مستندی كه ساخت آن از سال 2005 آغاز شد و پس از سه سال ابتدا در بخش خارج از مسابقه كن امسال و بعد هم در جشنواره سینما حقیقت خودمان به نمایش عمومی در آمد، مستندی با نام «مارادونای كوشتوریتسا». (كه ظاهرا بهترین ترجمه برای Maradona By Kusturica است)
اما همیشه و به خصوص در دوران بازیگری مارادونا در بر این پاشنه نمی‌چرخید. روزهایی بودند كه یقه سفیدهای طرفدار نظم و اخلاق هشت سال مداوم، بی‌وقفه و چپ و راست، اسطوره جهان فوتبال را به انواع و اقسام ترفندها می‌نواختند تا فوتبال و مظهر مجسمش دیگر به جادویی كه در تابستان گرم مكزیكوسیتی بدل شد، تبدیل نشود. «مارادونای كوشتوریتسا» می‌خواهد شرح آن روزها باشد و واقعیت قضیه آن است كه موفق هم می‌شود. چون سازنده‌اش بیش و پیش از هرچیزی یك عشق مارادوناست. آن پاتوقی كه كوشتوریتسا و مارادونا در آن نشسته‌اند و حرف می‌زنند، آیینه تمام نمای فیلم است. فیلمساز طوری به صحبت‌های سوژه‌اش گوش می‌كند و فرم نشستن و نگاهش طوری است كه بیننده باورش می‌شود دارد فیلمی درباره یك اسطوره زنده و ماندگار را تماشا می‌كند. پس بهترین راه نوشتن درباره چنین مستندی هم بدون شك واكاوی متن آن است، چون هرچه كه از آن به عنوان فرامتن یاد می‌كنیم از دل همین متن صادقانه بیرون می‌آید.
فیلم با جمله‌ای از «شارل بودلر» فرانسوی درباره خدا آغاز می‌شود تا از همان ابتدا نشان دهد برخلاف تصورات رایج اصلا یك مستند بی‌طرف نیست و موضع خود را در مورد سوژه‌اش مشخص كرده است. كلمه «خدا» (God) تا آخر فیلم بارها و بارها به كار برده می‌شود.
كوشتوریتسا با یك گیتار موسیقی «خوب، بد، زشت» را می‌نوازد تا فیلم شروع شود. ساختار مستند عنوان‌بندی شده است و در چند فصل به بررسی دوران زندگی و بازی مارادونا می‌پردازد. در بین این فصول هم صحنه‌هایی از جادوگری‌های اسطوره در چمن سبز پخش می‌شود كه موتیف آنها همان گل دوم مارادونا به انگلستان در جام جهانی 1986 مكزیك است، گلی كه در هربار نمایشش تاكید می‌شود بهترین گل تاریخ فوتبال دنیاست. اوایل فیلم و پس از نمایش سخنرانی ضد بوش مارادونا و اوو مورالس (رئیس‌جمهور بولیوی)، اتومبیل كوشتوریتسا و گروه‌اش را می‌بینیم كه جلوی در خانه مارادونا در بوئنوس آیرس جمع شده‌اند. فیلمساز برای اینكه در همان ابتدای اثر بیننده را كاملا در جریان موقعیت مارادونا در آرژانتین قرار دهد این تصاویر را در فیلم قرار داده است. صبح كله سحر است و مارادونا و خانواده و دوستان نزدیكش می‌خواهند به مركز شهر بروند و كوشتوریتسا و گروه او فقط می‌توانند با فاصله این منظره را تماشا كنند. چون همانطور كه خود فیلمساز می‌گوید او و گروهش اینجا موقعیت پاپاراتزوهایی را دارند كه در برابر یك سوپراستار قرار گرفته باشند

                                                                 

آریستوكراسی عریان
فصل دوم به دوران كودكی پر از فقر و فاقه مارادونا می‌پردازد كه البته با هشیاری كوشتوریتسا زیاد شعاری نمی شود. اینكه مارادونا از بین بوكاجونیورز و ریورپلاته، دو قطب فوتبال آرژانتین، اولی را انتخاب می‌كند كه نماد طبقات محروم در مقابل آریستوكراسی حاكم بر كشور است و اینكه همین قضیه چگونه از ابتدا مسیر اسطوره را در دنیای فوتبال تعیین می‌كند. سال 2005 است و دیه‌گو بعد از 24سال دوباره به ورزشگاه بوكا و خانه پدری بازگشته است و دارد برای كوشتوریتسا از دوران كودكی‌اش تعریف می‌كند. دورانی كه شبیه فیلم «وقتی بابا ماموریت بود» خود كوشتوریتساست و فیلمساز با نشان دادن صحنه‌های آن فیلم سعی می‌كند موضوع بحث را كاملا برای تماشاگر ملموس كند. البته این تمهید پخش تصاویر فیلم‌های خود كوشتوریتسا لابه‌لای حرف‌های مارادونا زیاد درنیامده است و به نوعی الصاقی به نظر می‌رسد. درست برعكس آن پرفورمانس بامزه‌ای كه در بین فیلم چندبار پخش می‌شود، جایی كه كلیسایی به نام مارادونا ساخته شده كه در آن مردم غسل تعمید داده می‌شوند و با هم پیمان ازدواج می‌بندند! در این كلیسا شرط تعمید شدن آن است كه ثابت كنی دست خدا را دیده‌ای، یعنی بتوانی صحنه گل با دست مارادونا به انگلستان را بازسازی كنی. نشانه قبولی ازدواج نیز آن است كه عروس پاس بدهد و داماد بعد از زدن گل روبه‌روی دوربین فریاد بكشد، درست شبیه صحنه‌ای كه استاد بعد از آن گل بی‌نظیرش به یونان در جام جهانی 94 آمریكا روبه‌روی دوربین‌های تلویزیونی فریاد می‌كشید.
منجی به ناپل بازمی‌گردد
همواره بعضی‌ها سعی كرده‌اند مارادونا را یك بازیكن بزرگ فوتبال در عصر خودش معرفی كنند، شبیه بازیكنان بزرگ دیگری كه در دوره‌های مختلف در مستطیل سبز هنرنمایی می‌كرده‌اند. از بین قدیمی‌ها پله و تا حدودی فرانس پوشكاش با اسطوره مقایسه شده‌اند و در بازیكنان دوران جدید هم بیش از هركس دیگری لیونل مسی، اعجوبه بارسلونا به این افتخار نائل شده است. درباره این بازیكنان و هركس دیگری كه با مارادونا مقایسه می‌شود معمولا یك نكته اساسی فراموش می‌شود و آن هم قضیه رویاگونه تیم ناپولی است. كسانی كه اسمشان چپ و راست در عرض مارادونا مطرح می‌شود همگی در بزرگ‌ترین باشگاه‌های دنیا بازی كرده‌اند و می‌كنند. اما اسطوره بعد از دوران پر از رنج و محنتی كه در بارسلونا پشت سر گذاشت به ایتالیا آمد و در میان تعجب همگان پیشنهادات میلیونی غول‌هایی مثل یوونتوس، میلان و اینتر را رد كرد و به تیمی همچون ناپولی پیوست، تیمی از یك شهر فقیر و كارگری كه در آن زمان در دسته سوم ایتالیا حضور داشت. مارادونا یك تنه و به سبك قهرمانان اسطوره‌ای فیلم‌های دهه 60 و 70، ناپولی را به قدرت اول فوتبال اروپا تبدیل كرد. كاری كه امروزه حتی تصورش هم غیرممكن است. پس بی‌دلیل نیست كه دیه‌گوی افسانه‌ای در شهر ناپل همچون مسیح ستایش می‌شود. تصاویری كه كوشتوریتسا از حضور دوباره مارادونا در ناپل نشان می‌دهد كاملا گویای همه چیز است. در این فصل صحنه‌ای هست كه كاروان مارادونا از بین مردم جمع شده در خیابان‌ها عبور می‌كند و ستاره به جای اینكه از استقبال عجیب و غریب مردم ذوق زده شود سرشان فریاد می‌كشد كه چرا خودشان را به شیشه می‌كوبند! این صحنه‌ای است كه می‌تواند در معرفی شخصیت نامتعارف و رام نشدنی اسطوره بیشترین نقش را داشته باشد.
اگر كوكائین ماده مخدر است، پس من یك معتادم
این یكی بی شك بهترین فصل فیلم كوشتوریتسا و یكی از تاثیرگذارترین تصاویری است كه ما جماعت حاضر در سالن شماره 3 سینما فلسطین در عمر فیلم دیدن‌مان روی پرده بزرگ شاهد بودیم. اصلا به طرفدار مارادونا یا حتی فوتبال بودن ربطی ندارد. اینجا نقطه‌ای است كه سینما قدرتش در سحر و جادو را به رخ می‌كشد و هنر یك فیلمساز، درست شبیه احساسات و عشق مردمی كه پشت در بیمارستان جمع شده‌اند و با اشك‌ها و شمع‌ها و دست نوشته‌های‌شان منتظر خبری از اسطوره نشسته‌اند، به نقطه اوجش می‌رسد. آن سكانس جادویی اجرای قطعه «هولا دیه‌گو» توسط مارادونا كه همزمان به نمای بسته صورت همسر و دخترانش در كافه و تصاویر آرشیوی مراسم ازدواج استاد و بازی او با همان دخترها در زمان كودكی‌شان كات می‌شود، بیش از هر توصیه و پند و اندرزی در باب مضرات اعتیاد گویاست. سال‌ها قبل اسطوره در اظهارنظری جنجالی گفته بود:
«من یك معتاد بودم و هستم و خواهم بود، كسی كه معتاد می‌شود باید هر روز با آن دست و پنجه نرم كند.»
این جمله و البته كل فصل بی‌نظیر اعتیاد فیلم كوشتوریتسا آدم را به یاد دو شخصیت سینمایی می‌اندازد: اندرو بكت (تام هنكس) فیلم «فیلادلفیا»ی جاناتان دمی و شخصیت اصلی فیلم «سنتوری»، داریوش مهرجویی. كاراكترهایی كه به نظرم یك بار و برای همیشه توانستند درد و رنج ناشی از یك بیماری شوم را به همراه پایمردی و ثبات انسان در پرداخت هزینه كاری كه كرده روی پرده سینما به تصویر بكشند. اعتیاد مارادونا از سال 1981 و پس از مصدومیت شدیدش در بارسلونا آغاز شد. زمانی كه برای فراموشی رنج دوری از میدان، شب‌ها در هتل‌های گران‌قیمت میهمانی‌های بزرگ می‌داد و آدم‌های ریز و درشت دور و برش می‌پلكیدند. خود مارادونا در كتاب خاطراتش با حسرت از آن روزها یاد می‌كند و آرزو می‌كند كه كاش كمتر به اطرافیانش اعتماد می‌كرد.
اعتیاد اسطوره بهترین بهانه برای كسانی شد كه همیشه زیر سایه محبوبیت مارادونا قرار داشتند و برای سقوط او لحظه شماری می‌كردند. به بهانه همین اعتیاد بود كه سران فوتبال ایتالیا پس از آنكه مارادونا و تیمش آرزوهای آتزوری در جام جهانی 90 را به باد دادند، او را از ناپل و كشور ایتالیا اخراج كردند. مردم ایتالیا هرگز باور نكردند كه مارادونا به جرم اعتیاد از این كشور اخراج شد و این شك آنها زمانی به یقین رسید كه مسوولان فوتبال این كشور، «آنگ جون هوان»، زننده گل برتری كره‌جنوبی به ایتالیا در جام جهانی 2002 را نیز از تیم پروجا اخراج نمودند.
ماجرای دوپینگ مارادونا در جام‌جهانی 94 نیز از آن چیزهایی است كه هنوز به دیده تردید به آن نگاه می‌شود. در فیلم صحنه‌ای هست كه مارادونا به همراه یك پزشك زن از وسط زمین چمن بازی آرژانتین- نیجریه به آزمایشگاه برده می‌شود، اتفاقی كه برای اولین و آخرین‌بار در دنیای فوتبال رخ داد. چراكه قاعده آزمایش دوپینگ آن است كه چند بازیكن به صورت اتفاقی از هر دو تیم انتخاب می‌شوند و مورد تست قرار می‌گیرند. مارادونا چنانكه در فیلم هم به نمایش در می‌آید به جرم استفاده از ماده ممنوعه افدرین، 15ماه محروم می‌شود و آرژانتین بدون او با دو شكست مقابل بلغارستان و رومانی از دور مسابقات حذف می‌شود و این نقطه پایانی افتخارات فوتبالی دیه‌گو آرماندو مارادوناست.
قدرت خدا
فیلم كوشتوریتسا به خوبی نشان می‌دهد كه مارادونا تنها یك ستاره محبوب ورزشی نیست. او مرزها را درنوردیده و ساحتی اسطوره‌ای یافته است. محبوبیت مارادونا در گستره‌ای از كپرهای بوینس آیرس تا سواحل اندونزی و فیلیپین، گسترده شده و طبیعی است كه سیاستمداران هم هوس استفاده از این وضعیت به سرشان بزند. دوستی مارادونا با فیدل كاسترو البته قدیمی‌تر از دوره جدید چپ‌گرایی آمریكای لاتین است. اما پس از ظهور دوباره روسای جمهور چپی، هوگو چاوس، اوو مورالس و دانیل اورتگا، حضور مارادونا در عرصه‌های سیاسی هم رنگ و بوی تازه‌ای به خود گرفت.
تصاویری كه كوشتوریتسا از یك تجمع ضدآمریكایی در بوینس آیرس نشان می‌دهد در نوع خود جالب هستند. چاوس در حال سخنرانی زیر بارش باران است و از مارادونا دعوت می‌كند كه به اتفاق، برای توقف ریزش باران به آسمان فوت كنند! تصاویر كوشتوریتسا از تظاهرات جوانان آرژانتینی و پاساژهایی كه كارگردان خوش‌سلیقه صرب لابه‌لای آنها پخش می‌كند، باز هم تاكیدی است بر وجه اسطوره گونه مارادونا. وضعیتی كه هرگز تا به حال برای هیچ شخصیت ورزشی اتفاق نیفتاده و بعید است كه از این به بعد هم بیفتد. مستند «مارادونای كوشتوریتسا» فیلمی است برای اثبات این گزاره.
می‌شود این یادداشت را حالا حالاها ادامه داد، مخصوصا كه قلم به دست یكی از دوآتشه‌ترین هوادران مارادونا هم افتاده است! اما بدون شك تجربه تماشای مستند كوشتوریتسا برای هر علاقه‌مند سینما و فوتبالی می‌تواند گرانبها و تكرار نشدنی باشد. كسی كه فیلم‌های درخشانی چون «گربه سیاه، گربه سفید»، «زیر زمین» و «زندگی معجزه است» را به علاقه‌مندان سینما هدیه داده، در این مستند نشان می‌دهد كه یك علاقه‌مند و حتی بازیكن درست و حسابی فوتبال هم هست. جایی كه كوشتوریتسا و مارادونا قدم به زمین چمن ورزشگاه خاطره‌انگیز تیم ستاره سرخ بلگراد می‌گذارند و با هم مشغول بازی می‌شوند، مهارت كارگردان در فوتبال را نشان می‌دهد و تواضع و اعتقاد واقعی فیلمساز به سوژه‌اش هم كه از تك‌تك پلان‌های فیلم قابل لمس است. كارگردان مشهوری كه دارد فیلمی مستند می‌سازد، به خانه‌اش زنگ می‌زند و از مارادونا می‌خواهد كه با مادرش حرف بزند!
كوشتوریتسا در اوایل فیلم مارادونا را همچون قهرمانان تنها و در تنگنای فیلم‌های سرجیو لئونه و سام پكین پا توصیف می‌كند. اواخر فیلم هم صحنه‌ای هست كه فیلمساز از مارادونا می‌پرسد كه كدام شخصیت سینمایی را بیشتر دوست دارد و اسطوره می‌گوید: جیك لاموتای گاو خشمگین. لازم نیست وجوه شخصیتی لاموتا و مارادونا را با هم قیاس كنیم و در موردش حرف بزنیم. كافی است به یاد بیاوریم لاموتا پس از اینكه از همه جا رانده شد و همه، حتی عشق و برادرش هم تركش كردند دوباره در یك كافه دیده می‌شود، در حالی كه از زور چاقی حتی قابل شناسایی هم نیست. درست شبیه دیه‌گو مارادونا كه پس از مدتها دست و پنجه نرم كردن با اعتیاد و نیش و كنایه‌های این و آن، با 40،30 كیلو اضافه وزن به ورزشگاه بوكا برگشته. آن نمای بسته صورت تپل ولی خیس از اشك مارادونا خیلی شبیه نماهای پایانی رابرت دونیرو در «گاو خشمگین» است. این دو نفر خواستند آن طور كه دلشان می‌خواهد زندگی كنند و سرنوشت مشابه‌شان بهترین دلیل غیرممكن بودن این كار در دوره و زمانه ماست.

مارادونای كوشتوریتسا
Maradona By Kusturica
تهیه‌كنندگان: بلن آتینزا، خوزه ایبانز، مارك میسیونر، گائل نوئالی
نویسنده و كارگردان: امیر كوشتوریتسا
تدوین: استولیك زایچ
مدیر فیلمبرداری: رولو رولپیرو
محصول 2008 فرانسه و اسپانیا
زمان: 90 دقیقه
با حضور: دیه گو مارادونا و امیر كوشتوریتسا به جای خودشان
خلاصه فیلم: مجموعه تصاویر كوشتوریتسا و گروهش در بازه زمانی سه ساله از سال 2005 تا سال 2008 از مارادونا و حواشی او و گفت‌وگوی بلند كوشتوریتسا با این بازیكن بزرگ فوتبال دنیا.

 دانلود مستقیم از سرورهای خارجی :

http://letitbit.net/download/b07a2d5…u.com.avi.html
or
http://vip-file.com/download/b07a2d5…u.com.avi.html

  دانلود مستقیم از رپیدشیر :

http://rapidshare.com/files/178312741/Maradona.By.Kusturica.2008.DVDRip.XviD-VoMiT.part4.rar.html
http://rapidshare.com/files/178312742/Maradona.By.Kusturica.2008.DVDRip.XviD-VoMiT.part3.rar.html
http://rapidshare.com/files/178310753/Maradona.By.Kusturica.2008.DVDRip.XviD-VoMiT.part2.rar.html
http://rapidshare.com/files/178308999/Maradona.By.Kusturica.2008.DVDRip.XviD-VoMiT.part1.rar.html

or

http://rapidshare.com/files/178290876/M.B.K.2008.DVDRip.XviD-VoMiT.up.by.StateK.part1.rar
http://rapidshare.com/files/178291062/M.B.K.2008.DVDRip.XviD-VoMiT.up.by.StateK.part2.rar
http://rapidshare.com/files/178290888/M.B.K.2008.DVDRip.XviD-VoMiT.up.by.StateK.part3.rar
http://rapidshare.com/files/178290980/M.B.K.2008.DVDRip.XviD-VoMiT.up.by.StateK.part4.rar
http://rapidshare.com/files/178290915/M.B.K.2008.DVDRip.XviD-VoMiT.up.by.StateK.part5.rar
http://rapidshare.com/files/178291091/M.B.K.2008.DVDRip.XviD-VoMiT.up.by.StateK.part6.rar
http://rapidshare.com/files/178290955/M.B.K.2008.DVDRip.XviD-VoMiT.up.by.StateK.part7.rar

or

http://rapidshare.com/files/178278313/Maradona.By.Kusturica.2008.DVDRip.XviD-VoMiT.part1.rar
http://rapidshare.com/files/178278681/Maradona.By.Kusturica.2008.DVDRip.XviD-VoMiT.part2.rar
http://rapidshare.com/files/178279140/Maradona.By.Kusturica.2008.DVDRip.XviD-VoMiT.part3.rar
http://rapidshare.com/files/178279468/Maradona.By.Kusturica.2008.DVDRip.XviD-VoMiT.part4.rar

یا :
http://www.megaupload.com/?d=VOTJPQYW




فهرست وبلاگ

پیوندهای روزانه

طبقه بندی

آرشیو

نویسندگان

پیوندها

آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

جستجو

آخرین پستها